Mitä ulkoinen hakukoneoptimointi tarkoittaa?

Hakukoneoptimoinnista puhuttaessa tarkoitetaan sivuston kehittämistä niin, että se olisi mahdollisimman helppokäyttöinen käyttäjän näkökulmasta ja että hakukoneille sisältö on ymmärrettävää. Hakukoneoptimointi pitää sisällään sisältöjen optimointia sekä tekninen optimointi.


Tekninen optimointi ei ole välttämättä rakettitiedettä, mutta jotta se on tuloksellista, monta asiaa pitää ottaa teknisessä hakukoneoptimoinnissa huomioon. Ensinnäkin, jotta hakukoneet voivat listata yrityksesi hakutuloksiin, tulee sen tietenkin löytää se ensin. Hakukonerobotit, eli botit indeksoivat sivustoja ja tulkitsevat niiden sisältöjä, jonka perusteella listaavat automaattisesti yritykset. Jos sisältö on syystä tai toisesta hakukoneille ongelmallinen, voi olla niin, että hakukonerobotit eivät ole vielä indeksoineet yritystäsi. Tässä tapauksessa kannattaa kertoa sivustosi sisällöstä hakukoneille Google Search Consolen avulla.


Toisekseen, sivuston otsikot, meta-tagit eli sivuston kuvaukset ovat olennainen osa kertomaan Googlelle mistä sivustosi sisältö oikeastaan kertoo. Meta-title näkyy hakukoneiden hakutuloksissa otsikkona, jota klikkaamalla käyttäjä pääsee tutustumaan tarkemmin otsikon aiheeseen. Meta-tagit puolestaan sijoitetaan sivuston koodissa head-osioon. Tänä päivänä on tosin olemassa useita eri työkaluja, joiden avulla on mahdollista asettaa meta-tagit ilman, että tarvitsee varsinaisen koodiin sen tarkemmin paneutua.


Kolmas olennainen tekijä teknisessä hakukoneoptimoinnissa on sivuston verkko-osoite, eli url. Verkko-osoitteet kertovat sekä käyttäjälle, että hakukoneelle, mistä sivustolla on kysymys. Verkko-osoitteeseen kannatta ehdottomasti sisällyttää myös yksi avainsana. Mitä lähemmäs domainia avainsanan saa sijoitettua, sen paremmalta se näyttää myös hakukoneiden näkökulmasta.


Neljäs tekijä teknisessä hakukoneoptimoinnissa ovat linkitykset – niin sisäiset kuin ulkoisetkin. Sivuston sisäiset linkitykset johdattavat käyttäjää siirtymään alasivulta toiselle loogisesti, joka lopulta johtaa haluttuun toimenpiteeseen eli esimerkiksi ostotapahtumaan tai tekemään ajanvarauksen. Nämä linkitykset auttavat myös botteja ymmärtämään sivuston kokonaisuuden. Ulkoiset linkit puolestaan parantavat hakukonenäkyvyyttä.


Viidentenä vinkkinä teknisessä hakukoneoptimoinnissa on muistaa tehdä uudelleenohjaukset sivustollasi, mikäli tärkeä linkki tai url on muuttunut jossain kohtaa. Mikäli sitä ei uudelleenohjata, menettää se nopeasti hakukoneissa saavutetun sijoituksen. Rikkinäiset linkit eivät ole myöskään käyttäjän mieleen, sillä kukapa haluaisi keskeyttää surffailun ikävän 404-sivun vuoksi.


Kuudes tekijä hakukoneoptimoinnissa on mobiiliresponsiivisuus! Tänä päivänä käyttäjät selailevat sivustoilla yhä enemmän puhelimillaan ja tableteillaan. Hakukoneet eivät katso hyvällä sivustoja, jotka eivät ole mobiiliresponsiivisia ja siksi antavat niille sen perusteella huonomman sijoituksen hakukoneissa.


Latausnopeus on vinkeistä viimeinen ja kannattaa se ottaa vakavaan tarkasteluun. Yhden sekunnin nopeampi latausaika tarkoittaa nimittäin 7 prosenttia enemmän myyntiä! Sivustosi nopeuden voit tarkistaa Page-Speed Insightsilla, joka on Googlen tarjoama ilmainen työkalu.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *